Містобудівна діяльність тепер по-новому

Містобудівну діяльність з 10 червня 2017 року треба здійснювати за новими правилами після набуття чинності Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності» від 17.01.2017 № 1817-VIII.

Об`єкти будівництва більше не розподіляються в залежності від їх складності на категорії. Тепер введено нове поняття – «Класи наслідків (відповідальності) будівель і споруд», який є характеристикою рівня можливої небезпеки для здоров’я і життя людей, які постійно або періодично перебуватимуть на об’єкті або які знаходитимуться зовні такого об’єкта, матеріальних збитків чи соціальних втрат, пов’язаних із припиненням експлуатації або з втратою цілісності об’єкта.

Виділено три класи наслідків (відповідальності): незначні наслідки – СС1, середні наслідки – СС2 та значні наслідки – СС3. Клас наслідків визначається для кожного об’єкта – будинку, будівлі, споруди будь-якого призначення, інших об’єктів відповідно до вимог будівельних норм, стандартів, нормативних документів і правил, затверджених згідно із законодавством. Віднесення об’єкта до певного класу наслідків (відповідальності) здійснюється проектною організацією за погодженням із замовником будівництва.

Законом визначено перелік будівель, які не можуть бути віднесені до об`єктів із незначними наслідками (СС1). Крім того, наведено перелік об`єктів із значними наслідками (СС3): пам’ятки культурної спадщини, визначені відповідно до Закону України “Про охорону культурної спадщини”; об’єкти підвищеної небезпеки, ідентифіковані відповідно до Закону України “Про об’єкти підвищеної небезпеки”; житлові, громадські або багатофункціональні будівлі заввишки понад 100 метрів та/або з рівнем можливої небезпеки для здоров’я і життя людей понад 400 осіб, які постійно перебувають на об’єкті.

Внесеними змінами скасовано поняття декларації про початок виконання будівельних робіт для об'єктів з незначними наслідками (СС1), які раніше належали до І-ІІ категорії складності. Відтепер документом, що дає право на виконання будівельних робіт, є повідомлення, подане замовником щодо об'єктів, які будуються на підставі будівельного паспорта та об’єктів з незначними наслідками (СС1). Об'єкти класу середніх (СС2) та значних (СС3) наслідків мають будуватися на підставі дозволу на виконання будівельних робіт, виданого органом архітектурно-будівельного контролю. Таким чином, великі житлові комплекси, багатоповерхові будинки, соціальні об’єкти, торговельно-розважальні комплекси, офісні будівлі будуть зводитись виключно за наявності повного пакету дозвільної документації. У той же час максимально спроститься дозвільна система (будівництво вестиметься на підставі повідомлення) для об’єктів незначного класу наслідків, які становлять понад 80% від загального обсягу будівництва.

Законопроектом спрощено порядок проведення підготовчих робіт з винесення інженерних мереж та видалення зелених насаджень. Віднині замовник матиме право здійснювати такі роботи одразу після подання повідомлення про початок виконання підготовчих робіт (раніше – після подання декларації). Передбачено складення акту обстеження для видалення зелених насаджень на будівельному майданчику та сплати їх відновної вартості без отримання дозволу (ордера), на підставі документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт.

Законопроектом врегульовано порядок отримання містобудівних умов та обмежень, прописано, яким чином замовник звертається за отриманням містобудівних умов та обмежень; наведено вичерпний перелік документів, які замовник має подати; означено вичерпний перелік підстав для відмови у видачі містобудівних умов. Містобудівні умови та обмеження надаються органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні. Це означає, що без наявності містобудівної документації з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій, тепер не можливо виконувати будівництво. Крім цього встановлено, що містобудівні умови та обмеження можуть бути змінені або скасовані головними інспекторами будівельного нагляду у разі невідповідності містобудівних умов та обмежень містобудівному законодавству.

Законопроектом передбачено, що експертиза будівництва здійснюватиметься виключно експертними організаціями, які відповідають критеріям та внесені до переліку, оприлюдненому на веб-сайті саморегулівною організацією у сфері архітектурної діяльності. Всі забудови середнього (СС2) та значного (СС3) класу наслідків підлягатимуть обов'язковій експертизі та ліцензуванню будівельних робіт, з метою отримання дозволу на виконання будівництва.

Законодавцем більш чітко розмежовано повноваження та порядок здійснення діяльності органів державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду. Зросли штрафні санкції за порушення під час будівництва об'єктів, які відтепер належать до класу незначних наслідків (СС1), зокрема щодо виконання будівельних робіт без повідомлення, неправомірний початок експлуатації та інші. Найбільший штраф для замовників такого будівництва наразі складає 36 мінімальних заробітних плат 115,2 тис. грн. Також зазначений Закон посилює відповідальність державних органів влади, зокрема, посадових осіб органів Держархбудконтролю, за прийняті ними рішення.

Кабінет Міністрів 7 червня схвалив 11 постанов на виконання Закону України від 17 січня 2017 року № 1817-VІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності»:

1. Постанова Кабінету Міністрів України від 07.06.2017 № 399 «Про затвердження критерію, за яким оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності у сфері містобудування та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю) органами державного архітектурно-будівельного контролю»;

2. Постанова Кабінету Міністрів України від 07.06.2017 № 400 «Про внесення змін до переліку певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, які не можуть провадитися на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази суб’єкта господарювання вимогам законодавства, та визнання таким, що втратило чинність, розпорядження Кабінету Міністрів України від 5 жовтня 2011 р. № 947»;

3. Постанова Кабінету Міністрів України від 07.06.2017 № 401 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 30 березня 2016 р. № 256»;

4. Постанова Кабінету Міністрів України від 07.06.2017 № 402 «Про внесення змін до Порядку ліцензування господарської діяльності, пов’язаної із створенням об’єктів архітектури»;

5. Постанова Кабінету Міністрів України від 07.06.2017 № 403 «Про внесення змін до Порядку затвердження проектів будівництва і проведення їх експертизи»;

6. Постанова Кабінету Міністрів України від 07.06.2017 № 404 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 р. № 466»;

7. Постанова Кабінету Міністрів України від 07.06.2017 № 405 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України»;

8. Постанова Кабінету Міністрів України від 07.06.2017 № 406 «Про затвердження переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об’єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію»;

9. Постанова Кабінету Міністрів України від 07.06.2017 № 407 «Про внесення змін до Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю»;

10. Постанова Кабінету Міністрів України від 07.06.2017 № 408 «Про внесення змін до Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України»;

11. Постанова Кабінету Міністрів України від 07.06.2017 № 409 «Про внесення змін до порядків, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 р. № 461».

Додатково потребують перегляду наказ Мінрегіону від 16.05.2011 № 45 «Про затвердження Порядку розроблення проектної документації на будівництво об’єктів» (зареєстровано у Мін’юсті 01.06.2011 за № 651/19389) та ДСТУ-Н Б В.1.2-16:2013 «Визначення класу наслідків (відповідальності) та категорії складності об’єктів будівництва». Має бути розроблено нові документи: Порядок ведення реєстру експертних організацій та Порядок ведення реєстру містобудівних умов та обмежень земельної ділянки.

До Переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об’єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію увійшло 19 позицій:

1. Роботи з переобладнання та перепланування жилого будинку і жилого приміщення, а також нежилого будинку, будівлі, споруди, приміщення в них, виконання яких не передбачає втручання в огороджувальні та несучі конструкції та/або інженерні системи загального користування, – щодо об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з незначними наслідками (СС1).

2. Роботи із заміни покрівлі будівель і споруд згідно з будівельними нормами, виконання яких не передбачає втручання в несучі конструкції.

3. Технічне переоснащення згідно з державними будівельними нормами внутрішніх систем опалення, вентиляції, водопостачання, водовідведення, газопостачання (включаючи спеціальне), силових та слабкострумових систем, які забезпечують функціонування будівель і споруд; обладнання (переобладнання) будівель і споруд приладами для ведення відокремленого обліку енергоносіїв, гарячої і холодної води.

4. Заміна існуючих заповнень віконних, балконних та дверних блоків.

5. Приєднання та підключення до інженерних мереж відповідно до технічних умов індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських будівель і споруд, гаражів, розташованих на присадибних, дачних і садових земельних ділянках та земельних ділянках для будівництва індивідуальних гаражів.

6. Зведення на земельній ділянці тимчасових будівель та споруд без влаштування фундаментів, зокрема навісів, альтанок, наметів, накриття, сходів, естакад, літніх душових, теплиць, гаражів, а також свердловин, криниць, люфт-клозетів, вбиралень, вигрібних ям, замощень, парканів, відкритих басейнів та басейнів із накриттям, погребів, входів до погребів, воріт, хвірток, приямків, терас, ґанків – щодо індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків.

7. Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності відповідно до статті 28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

8. Знесення і демонтаж будівель та споруд без подальшого будівництва, які не є підготовчими роботами, та без порушення експлуатаційної придатності інших будівель і споруд.

9. Відновлення елементів благоустрою, визначених Законом України «Про благоустрій населених пунктів».

10. Відновлення у дворах чи в межах мікрорайонів дитячих і спортивних майданчиків, майданчиків для вигулу домашніх тварин, майданчиків для відпочинку людей та обслуговування багатоквартирних житлових будинків.

11. Улаштування засобів безперешкодного доступу до об’єктів житлово-комунального та громадського призначення осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.

12. Монтаж технічних засобів телекомунікацій та антенних споруд зв’язку для кріплення антенно-фідерних пристроїв на будівлях, спорудах, у вбудовано-прибудованих приміщеннях, у/на приміщеннях контейнерного типу, а також на існуючих наземних щоглах з відтяжками та на баштах.

13. Відновлення окремих конструкцій будівель та споруд з метою ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій (аварій) та відновлення функціонування об’єктів, призначених для забезпечення життєдіяльності населення, без зміни їх геометричних розмірів.

14. Улаштування систем раннього виявлення надзвичайних ситуацій та оповіщення населення про їх виникнення, установок пожежогасіння, автоматичних установок контролю за вибухонебезпечними концентраціями газу в повітрі, охоронних систем з їх диспетчеризацією, систем внутрішнього та зовнішнього протипожежного водопостачання, монтаж протипожежних воріт (штор), дверей, клапанів і вікон, пристроїв для блискавкозахисту будівель та споруд.

15. Розміщення на автомобільних дорогах елементів санітарного облаштування та технічних засобів, визначених Законом України «Про автомобільні дороги», відповідно до будівельних норм, стандартів та схем організації дорожнього руху.

16. Заміна одиниць та вузлів технологічного устаткування та їх інженерних мереж, систем управління та автоматизації, які застаріли та технічний ресурс яких вичерпано, в існуючих цехах, приміщеннях.

17. Будівництво фортифікаційних споруд, інженерно-технічного облаштування з метою зміцнення обороноздатності держави в зонах, визначених переліком населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція.

18. Ряд робіт, пов’язаних із залізничним транспортом.

19. Знесення самочинно збудованих об’єктів за рішенням суду.

Слід зазначити, що виконання будівельних робіт, включених до переліку, як і всіх інших робіт і послуг у будівництві повинно здійснюватися з дотриманням вимог законодавства, будівельних норм, стандартів і правил.

 

 

 

Сектор містобудування та архітектури райдержадміністрації



Дата размещения - 02.08.2017 23:43
просмотров - 91